Hoe lokale cultuur samensmelt met digitale contentconsumptie

Soms lijkt het erop alsof de lokale cultuur verdwijnt. We kunnen altijd en waar dan ook iedere website bezoeken. Dat zou kunnen betekenen dat culturele verschillen vervagen, omdat we allemaal dezelfde digitale content consumeren. Maar is dat eigenlijk wel zo? En heeft lokale content eigenlijk nog wel een rol in de 21ste eeuw?

De wereld aan onze voeten

Het internet heeft de wereld kleiner gemaakt. We kunnen immers gemakkelijk communiceren met iemand die zich aan de andere kant van de aardbol bevindt. Het heeft ook gezorgd voor meer mogelijkheden, en dus voor meer concurrentie. Waar je vroeger stad en land afliep voor het perfecte kerstcadeau, heb je nu het hele internet tot je beschikking en kun je lekker vanuit je luie stoel aankopen doen.

Hetzelfde geldt voor entertainment, dat steeds vaker online is te vinden. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan streamingdiensten of games, maar ook heeft het onze uitgaansgewoonten veranderd. Waarom zou je bijvoorbeeld het lokale casino bezoeken, wanneer je ook op het internet op zoek kunt naarhet best uitbetalende online casino? Natuurlijk zijn er wel restricties. Niet alle content is in ieder land beschikbaar zonder VPN, maar toch kan gesteld worden dat, vergeleken met zo’n dertig jaar geleden, de mogelijkheden eindeloos zijn.

Het belang van lokalisatie

Toch betekent dit niet dat de lokale cultuur verdwijnt. We kopen weliswaar met het grootste gemak goedkope producten van Chinese webshops, maar dat betekent niet dat we geen waarde hechten aan onze eigen taal en cultuur. Het onderzoek “Can’t read, won’t buy” benadrukt nog eens de kracht van lokalisatie.

60% van de digitale content is weliswaar in het Engels, maar toch spreekt maar 25% van de internetgebruikers deze taal. Voor de gemiddelde Nederlander, die vaak een of meerdere buitenlandse talen spreekt, is dit lastig voor te stellen, maar het is wel de realiteit. Het is dus niet zo gek dat de meeste consumenten het liefst aankopen doet op websites in hun eigen moedertaal. Dit geldt overigens ook voor mensen die de Engelse taal wel beheersen, en dus ook voor Nederlanders. Sterker nog, bijna 65% van de particuliere consumenten ziet liever een slechte vertaling dan een website in een vreemde taal.

Overigens is lokalisatie meer dan het vertalen van je website. Hoewel veel bedrijven een globale strategie hebben, passen ze hun klanttraject, de technische middelen en de inhoud vaak aan op de lokale cultuur.

Zo kiezen kledingwinkels zoals ASOS ervoor om hun maattabellen aan te passen. Fastfoodrestaurants zoals Domino’s of KFC passen hun ingrediënten dan weer aan op lokale smaak en gebruiken. In India zul je eerder tikka masala op de menukaart zien, terwijl ze in moslimlanden juist weer geen varkensvlees aanbieden. En Nintendo past culturele verwijzingen en grappen per land aan, om te zorgen voor een authentieke spelervaring.

De toekomst van lokale media

Toch is het ook niet zo dat er geen uitdagingen zijn. Lokale media verkeren steeds vaker in zwaar weer. Het internet en sociale media geven immers nieuwe mogelijkheden tot interactie met lezers, maar zorgen ook voor verdienmodellen die niet toereikend zijn voor kwalitatieve onderzoeksjournalistiek.

En dat terwijl lokale media ontzettend belangrijk zijn voor het goed functioneren van lokale democratie. Het is immers de lokale journalistiek die gemeenten aan de tand gaat voelen over de uitvoer van bepaalde projecten of andere onderwerpen. Daarnaast zorgen lokale media voor sociale cohesie en verbondenheid met lokale initiatieven. Kortom, het versterken van lokale journalistiek is met de opkomst van digitalisering steeds belangrijker geworden.

Daarom zijn er steeds meer organisaties die zich inzetten voor het financieren van deze lokale media. De Coalitie voor Lokale Journalistiek, een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en De Argumentenfabriek, stelt bijvoorbeeld dat samenwerking tussen overheden, publieke en private media essentieel is.

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap diende daarnaast een wetsvoorstel in om de positie en de financiering van lokale omroepen te verbeteren. Dat is natuurlijk een goed begin, maar ook private lokale media (lokale kranten, huis-aan-huisbladen, digitale media) hebben moeite om het hoofd boven water te houden. Daarom diende kamerlid Van Strien in 2023 al een motie in om naast de lokale publieke omroepen ook oog te hebben voor deze private media. 

Foto van Jin
Jin

Ik ben Jin, een bevlogen schrijver met een passie voor het onthullen van de waarheid. Geboren en getogen in de bruisende stad Amsterdam, heb ik mijn liefde voor journalistiek ontwikkeld tijdens mijn studie. Mijn pen is mijn kracht; ik ontrafel complexe verhalen en deel ze met de wereld via een online nieuwswebsite. Altijd op zoek naar de diepere lagen van het nieuws, heb ik een reputatie opgebouwd voor scherpe analyses en objectieve verslaggeving. Mijn reis in de journalistiek is een voortdurende zoektocht naar de kern van elk verhaal, gedreven door een onstilbare nieuwsgierigheid en een verlangen naar eerlijke berichtgeving.